Mijn mannelijke ontwikkeling

Ik was er vroeg bij..
Ik klas 1 zaten me benen al onder het haar..
ik ga nu naar klas 4 .. en sommige klasgenoten hebben er geen 1 haartje zitten (100% zeker dat het niet geschoren is).

Stopt mijn ontwikkeling dan ook eerder?

Of gaat die evenlang door?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Laat me raden ; je bent OF blond, of juist een mediterraan type. Deze twee types mensen worden nu eenmaal geboren met meer lichaamsbeharing dan de andere groepen. Aziaten en negers hebben het minste lichaamshaar trouwens.

Juist blonde kinderen worden vaak helemaal behaard (met een vachtje bijna) geboren. Het meeste van dat nesthaar (lanugo) valt wel uit, maar lang niet alles, en met name dde rug en de ledematen blijven behaard.

Zelf ben ik blond, evenals mijn jongste dochter, en wij hebben inderdaad vergeleken bij de andere gezinsleden en zeker bij mensen daarbuiten erg veel beharing op armen en benen. Blond en dun, dat wel, maar wel veel. Mediterrande types zijn eveneens zo behaard (de bovenlip is ook zon rotplek trouwens), maar bij hen is de beharing vaak iets donkerder, waardoor hij meer opvalt.

De hoeveelheid beharing heeft dus niets met je lichamelijke ontwikkeling, hormonen of leeftijd te maken, maar is zuiver een erfelijke kwestie die veel met je type te maken heeft. Het heeft dus ook geen enkele invloed op of je ontwikkeling eerder begint of stopt. Tenzij je inderdaad wederom van het mediterrane type bent, die zijn in de regel inderdaad iets eerder in en uit de puberteit dan blanke kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels ben ik het met je eens Marleen, deels ook niet. De hoeveelheid beharing heeft over het algmeeen bij mannen wel degelijk te maken met ontwikkeling en hormonen. In de pubertijd krijgen jongens meer testosteron, waardoor de haargroei (Baard, schaamhaar en okselhaar) bevorderd wordt. Ik ben van mening (en mijn ervaring is) dat jongens die vroeg beginnen met de pubertijd, ook eerder uitontwikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de leeftijd waarop die puberteit begint hangt weer behoorlijk af van het 'ras' van de betreffende persoon. En de brugklas is volgens mij, ook voor een jongen, niet te vroeg. Het domme is (maar ik ben een beetje moe, daar zal het aan liggen) dat ik bij de vraag alleen de omschrijving had gelezen (en niet de vraag zelf) en even dacht dat het om een meisje ging :schaam:).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;) maakt toch niet uit, je antwoord is verder heel helder en duidelijk hoor. Het klopt dat de start van de puberteit afhangt van de etnische achtergrond van de persoon, maar wanneer dat ook is: dan beginnen de haartjes te groeien en de overige ontwikkelingen. Vandaar mijn aanvulling dat de voornamelijke haargroei vaak echt te maken heeft met hormonen.
De brugklas is zeker niet te vroeg, volgens mij vrij gemiddeld. Sommige kinderen zijn echter heel laat (vanaf 14 of 15 pas) dat kan zomaar zijn, of vanwege hun ras. Dat kan dan verklaren waarom de vraagsteller zichzelf 'vroeg' vindt.
Je ontwikkeling stopt niet eerder, die gaat evenlang door.
Jij had het van de eerste klas tot 5 jaar later misschien.
En die andere van de vierde klas tot 5 jaar later.
Het scheelt bij iedereen natuurlijk. Haarkleur, afkomst.